HTML

Brouwer Legkedvesebb Olvasmánya Gépen - BLOG

Párszor már megpróbáltam (újra) elindítani ezt a blogot, több-kevesebb sikerrel (inkább kevesebb), mindenféle témában. Most végeztem rajta egy nagytakarítást, és személyes témákat lehetőleg mellőzve most a közlekedéssel kapcsolatos élményeimet-tapasztalataimat osztom meg veletek, úgymint kamionozás (munka), tömegközlekedés (egyelőre csak mánia), és a 4T Trabim élete, meg természetesen a modellvasutazás. Persze óhatatlanul néha elkalandozok majd erre-arra is, de a személyesebb témákra meg ott a Facebook a barátaimnak. :) Kellemes olvasgatást!

Friss topikok

Linkblog

A Spark & Charm lesz az új Smoke & Charm?

2018.03.10. 12:25 Brouwer-Power ---> ihajbimbam.blog.hu

Úgy látszik képtelen vagyok arra, hogy a posztjaim között eltelt időt ne lehessen években mérni, de hát úgysem ebből élek. :) Viszont ahhoz képest, hogy anno ezt a blogot a vasútmániám és modellvasutazásom bemutatására szántam, mostanra már jócskán eltértem a tárgytól, és most meg már egy kifejezetten autós témába vágok bele. Történt ugyanis, hogy kipróbáltam egy villanyautót, mégpedig egy autómegosztó szolgáltatás keretein belül.

Csak hogy legyen egy mércétek, rólam azt érdemes tudni, hogy gyerekkoromban soha nem volt autónk, ezért alig ültem autóban, de amikor már különbséget tudtam tenni benzines és dízel között, nekem az utóbbi tetszett jobban, az a megnyugtató lassú dörmögés, és az erő, amit produkál a motor, egyszerűen a megrendíthetetlen barátságos megbízhatóság benyomását keltette bennem. Maga az autósvilág "csak" akkor nyílt meg előttem, amikor megszereztem a "B" kategóriás jogosítványomat, bár akkor egy mezei 1,3-as Swiftet vezettem, pár alkalommal vezethettem a nagybátyám öreg 1,6-os dízeles Audi 80-asát, ami idősebb volt nálam, és az sokkal jobban tetszett. Az első saját autóm ugye a négyütemű Trabim volt, de most már rendszeres használatra egy modern 1,6-os HDI turbódízeles kombiautót használok. Szóval alapvetően inkább dízeles vagyok, de kis távokra sajnálom beindítani, akkor inkább előveszem a Trabit, vagy tömegközlekedek, nem vagyok autós rasszista. Ja, és főállásban kamionsofőr vagyok nemzetközi hetelős viszonylatban, ezt csak így zárójelben jegyzem meg. :D Kamaszkoromban meg nagy bringás voltam, és mostanság párszor Bubiztam is, csak hogy közeledjünk végre a fő témához. :) De jöjjön akkor végre az élménybeszámolóm.

Szóval jelen sorok írásakor két cég foglalkozik (villany)autómegosztással, a Greengo és a Mol Limo, én az utóbbinál regisztráltam, de most elsőként magáról a villanyautózásról szeretnék véleményt formálni, a szolgáltatásról később. Megkerestem a kocsit, beültem, kulcs a kesztyűtartóban, tudtam, hogy a fékre kell lépni, úgy ráadni a gyújtást, a váltót (ami minden, csak nem sebességváltó) P-ből D állásba kell tenni, kézifék ki, és már mehetünk is. Fel is villant a műszerfal, égnek a lámpák is, nyomom a gázpedált, semmi. Próbálom újra, semmi. Azt hittem, a rendszerben van a hiba, az aplikáción leállítottam a bérlést, újraindítottam, semmi. Indítózni nem kell, nincs is indítómotor, nincs mit beindítani, miért nem megy? Hát mégis előre kell fordítani a kulcsot, mintha robbanómotorost indítanál. De a sorrend se mindegy. Először fékpedál, utána "indítás", aztán kézifék ki. Atyaég. Ennyire hülyebiztosra miért kell ezt csinálni, amikor a robbanómotorost kuplungozás nélkül sebességbe rakva is tudnám indítózni? Na mindegy, túltettem magam azon, hogy indítanom kell a semmit. Innentől jött a döbbenet és az élvezet. Utasként ültem már Nissan Leafben, de a volán mögött ülve teljesen más az érzés. A tökéletes csendből, a vákuumból, a súlytalanságból, az abszolút semmiből csak úgy elindul az autó. Semmi kuplung, semmi motorfelbőgés, amikor rálépsz a pedálra, megmozdul az autó. Még az automata váltóhoz képest is hihetetlen. Nincs semmi bontás a motor és a kerekek között, van egy fix alapáttétel, és kész, mint egy modellvasút mozdonyban. Amikor áramot kap, hajt. Ilyen végtelenül egyszerű a dolog, és ahogy gyorsulgatok, fékezgetek, egyszerűen fel nem tudom fogni, hogy ezt ilyen egyszerűen is lehet. Semmi bonyolult gépezet, ahol a megfelelő arányban levegővel összekevert üzemanyag a megfelelő időben felrobbantva meglök egy hengert, aminek az egyenes mozgását a hajtókar körmozgássá alakítja a főtengelyen, és a tengelykapcsoló, és a váltó a megannyi fogaskerekével, és a kipufogórendszer, stb-stb-stb... Nem. Csak egy villanymotor, ami az öledben is elfér, és el is bírod, és mégis ugyanazt tudja, mint egy több száz kilós robbanómotor, ami bruttó egy köbméteres helyigényű. Sőt, még jobb is. A nulláról el tud indulni teljesen önmagától, semmi kuplungcsúsztatás, meg sebességfokozatok pakolgatása, vagy olajhidraulikus erőáttétel, tök tisztán és egyenletesen húz, full veszteségmentesen, mintha kötélen húznák. Ehhez képest a robbanómotor olyan bonyolult, mintha direkt úgy találták volna ki, mint egy ördöglakatot, vagy egy szabadulós szobát. Elképzelem, ahogy 1876-ban ott áll Nicolaus August Otto, és azon gondolkozik, hogy tegye még minél bonyolultabbá, mit tegyen még bele, hogy minél nehezebb legyen annál a villanymotornál, amit a mi jó Jedlik Ányosunk épített 51 évvel azelőtt? Egy jó fél évszázaddal hamarabb találták fel, és azért elég széles körben elterjedt ez a technika is, és nem csak járműmeghajtásban (vonat, villamos, trolibusz, targonca, stb), hanem szinte minden más gépezetben is, viszont ehhez képest van egy kínosan gyenge pontja. Ha kötött pályán megy, vagy fix telepítésű a villanymotor, könnyű az energiaellátása, de ha teljesen mobillá akarjuk tenni, szégyenteljesen elvérzik. Az akkumlátorfejlesztés teljesen el van maradva hozzá képest. Ránézek a kis Volkswagen E-Up nevű szappantartó töltésjelzőjére, az már bőven 50% alatt van, a hatótáv meg kb 50 km. Ha tele lenne, akkor mutatna kb száz fölött. A dízelemmel ilyenkor már keresem a legközelebbi benzinkutat a környékemen lévő kb húszból, már ha egyáltalán hagyom kiürülni ennyire. Ennek meg ez a max, és kb egy kezemen meg tudom számolni, hány helyen tudom fél óra alatt (WTF????) 80%-ra tölteni. Pff, kicsihuszár, nem hogy labdába se rúgsz, lábad sincs, hogy pályára léphess... A Tesla S modellje meg nem mérvadó, mert nem földi halandóknak szánják, de az is csak 2-300 km-t tud menni. Mint a Trabantom. Hogy melyiket jobb vezetni, arról hajnalig vitatkozhatnánk. Szóval az iciripiciri kis villanymotorhoz kell több száz kiló akkumlátort magunkkal cipelnünk, hogy egyáltalán egy napi környéki használat során biztosan ne kelljen tölteni, és emiatt a pici kis szappantartónk több, mint egy tonnát nyom. Miközben az én dízelmotorom ugyan több száz kiló, de 70 liter naftából tízszer olyan messzire viszi a másfél tonnás kombit, amiben elfér egy egész család egy hétre való csomaggal, ráadásul úgy, hogy a mozgási energia fékezésnél teljesen elvész. Ha nem utazok sehova, két fizetés között 3/4-ig apad csak le a tankja, nem naponta töltögetem. Ne értsetek félre, maga a hajtás zseniális az egyszerűségében és megbízhatóságában, abszolút ez a jövő szerintem is, de ez vérciki, hogy ezen a téren meg így elvérzik. Na, de tesztelve a hatótávját, a szerény 90 kilómmal megtodlva a szappantartó 1,1 tonnás önsúlyát Pasarétről elindultam felfelé a hegyen Nagykovácsi felé. A Szépjuhászné úti körforgalomig annyit ment le a töltés mutatója (cirka 5 km), mint a dízelemben az üzemanyagszintmutató, ha lementem volna a Balcsira. Jó, oké, emelkedő, majd a lejtőn visszajön ez. A Szépjuhásznén még felfelé kell menni, de a Budakeszi úton már visszafordulok a város felé, végre lejtő. A fordulatszámmérő helyett egy pillanatnyi fogyasztásmérő van, aminek van negatív tartománya is, vagyis a visszatöltést is jelzi fékezésnél. Állok a féken a lejtőn ereszkedve, ami az autóbuzik szemében a legnagyobb bűn, de itt nem a fékbetétek kopnak, hanem elsősorban a villanymotor fékez, csak ehhez segít hozzá a mechanikus fék. Ahhoz képest, hogy felfelé jól láthatóan mozgott lefelé a mutató, ugyanarra a tengerszintfeletti magasságra visszaereszkedve gyakorlatilag nem is megy felfelé a töltésjelző mutatója, mintha csak motorfékeznék egy robbanómotorossal, az is nullát fogyaszt ilyenkor. Pedig elvileg ilyenkor megy bele vissza az az energia, ami a mászáshoz kellett. Ennél azért többre számítottam. Nagyon kis sebességnél, vagy állóhelyzetben lehet hallani egyébként, ahogy vákuumszervó híján az elektromos fékrásegítő dolgozik, mert nincs más zaj. Ja igen, a segédüzemek. Egy robbanómotoros autónál a fűtés a motor hulladékhőjét, a fékrásegítő a motor (turbó) levegőszívását használja ki, a szervókormány, meg az elektromos üzemeknek való generátor hatása a fogyasztásra meg észrevehetetlen, vagyis ezek szinte ingyen vannak, egyedül a légkondi kompresszora az, ami egyáltalán említésre méltó a fogyasztásnál. Ehhez képest egy villanyautónál ezek mind-mind ugyanazt az akkumlátort csapolják kíméletlenül, ami a hajtást is táplálja, érezhetően csökkentik az amúgy is röhejes hatótávot. Ha nagyon kényes vagy a belső hőmérsékletre, és sokat tekergeted a kormányt, észrevehetően kevesebbet mehetsz. Persze mindez nem érdekelne, ha mondjuk legalább 500 km-t tudnék vele menni, de nem.
Állok egy piros lámpánál, síri csend, és hullaszag. Zöld, a robbanómotorosokat kárörvendő röhögéssel, könnyedén hagyom állva. A Moszkvánál egy izmosabb gyorsulásnál véééégre hallok motorhangot, juhéj, pezsgő, konfetti, nagycsöcsű hostesscsajok, celebration, ja nem. A velem versenyző Combino villamos motorját hallottam csak. Megyek vissza, a Pasaréti úton támasztom le a bringát, de azért kicsit odébb, mint ahonnan elhoztam, hogy ne nézzenek hülyének a gép előtt ülő operátorok, hogy "némá, a hülyegyerek ugyanoda rakta vissza, ezért kell nekünk dolgoznunk 'szameg". Persze így is egyértelmű, hogy csak próbakört mentem vele. Magára az autóra nem térnék ki, egy teljesen átlagos, orrnehéz, elsőkerekes, pici kis szappantartó, nálam egy autó ott kezdődik, hogy a 186 centimmel kényelmesen elférek magam mögött, és ehhez társul egy fél köbméteres csomagtartó. Minden másra ott a tömegközlekedés. A 16 kilométeres világturném alatt 20%-ot merült az aksi, igaz, hegyen-völgyön mentem vele, és nem ismertem az autót sem, mondjuk nem egy bonyolult gépezet. Szóval a villanyhajtás nálam abszolút, ezer százalékosan bejön, de főleg ehhez képest kínosan csúnya vereséget szenved hatótávban, arról nem is beszélve, hogy ezért a számomra használhatatlan fapados matchboxért nyolcmilliót kellene fizetnem. Amikor ennek negyedéért meg tudtam venni egy patika állapotú fiatal dízelkombit. Szóval ár, és hatótáv, itt vérzik el nálam a dolog egyelőre. Egy olyan embernek, akinek csak leküzdendő feladat az autófenntartás/szervizelés (minek van akkor autója?), annak jó alternatíva, de egy olajszagú autóbuzi, aki a kocsmában örömtől könnyes szemmel és mindentjobbantudó szakértelemmel meséli lelkesen a haveroknak, hogy mi baja van a kocsijának, a szerelő hogy próbálta átverni, és hogy ő mennyire jobban tudja a megoldást, annak az embernek a villanyautó olyan, mintha csinálnának egy olyan Rubikkockát, ami gombnyomásra kirakja saját magát, és minden játék után órákat kell tölteni. Pont a lényeg veszik el belőle, amiért szeretjük az autónkat. És akkor jöjjön az, amit még nem néztem, a környezetvédelem. Már ez a téma is közhelyes, ott verik a mellényüket a villanyautósok, hogy zéró emisszió, miközben tudjuk, hogy nem. Főleg Magyarországon, ahol a megújuló forrásokból nyert elektromos energia a többihez képest elhanyagolható. Az akkumlátorok meg hiába bírnak ki majd egy évtizedet, akkor is ott fognak állni hegyekben, csak később. A várost tisztábbá teszi, oké, de nem megszünteti, csak odébbteszi a koszt. Tehát ha nem megújuló energiából nyerjük hozzá az áramot, mint itthon, közel ugyanakkora ökológiai lábnyomot hagy egy akkumlátoros villanyautó, mint egy ugyanakkora kis benzines, ezt a villanyautósok is elismerik. De lefogadom, ezt is városi használatban mérték. Nálam a statikusabb, hosszútávú nagy utazásoknál még mindig a dízel nyer. Ha az otto motor kifejlesztése, és elterjedése előtt már gondoltak volna a környezetvédelemre, és elérték volna a mai euro 5-ös, 6-os szintet, ma nem lenne gondunk az ózonréteggel, ma a légszennyezésnek már csak a töredékéért felelős a közlekedés. Amikor a XIX-ik század közepétől megjelent a föld hátán a vasút a füstokádó gőzmozdonyaival, a vidéki lakosság sok helyen arra panaszkodott, hogy a füsttől a marháik megfulladnak, és a zakatolás felveri a környéket. Mai szemmel már röhögünk az akkori mértékeken, de akárhogy is nézzük, hosszútávon igazuk lett, igaz, nem a vasúti, hanem a közúti közlekedés kapcsán. Ha erre még most figyelünk, és szerintem még most kellene, mielőtt elterjedne a villanyhajtás, én leszek az első, aki vesz egy villanyautót (mert tényleg modernebb, jobb), én személy szerint a hidrogéncellás megoldásban látom a jövőt. Na de akkor térjünk is át az autómegosztásra, mint szolgáltatásra.

A klasszikus autóbérlésnél ugye valahogy oda kell jutnunk a céghez, és ha már nem kell az autó, vissza is kell vinni oda. A repülőtéri autóbérlésnél ez persze ideális, de nem feltétlen csak akkor kell ideiglenesen autó az embernek. Ez nem is azt akarja kiváltani, ez inkább egy nyilvános közszolgáltatás, ami a hétköznapi helyi használatban akarja kiváltani a saját tulajdonú személyautót, és jelenleg a mostani villanyautók itt használhatók ki a legjobban. Mert oké, hogy otthon éjszaka feltöltheted konnektorról, de aki egy panelház tizedik emeletén lakik, az hogy oldja meg? Hát így. Gyakorlatilag te csak használod az autót, nincs gondod se töltésre, se egyéb karbantartásra, jó, a belső tisztaságra ügyelned kell azért. És miközben a saját autód egész nap ott áll a munkahelyeden, éjszaka meg otthon, foglalva a parkolóhelyet, te meg lecsengeted rá a kötelezőt, a súlyadót, és a törlesztőrészletet azért, mert az a vasdarab a nap huszonnégy órájában a tiéd, és senki másé, addig egy ilyen szappantartó több ilyet is helyettesít, és te gyakorlatilag csak akkor fizetsz érte, amikor benne ülsz. Szóval a parkolási problémára ez tényleg megoldás lesz, ha nő majd a használható zóna mérete, és a szolgáltatás népszerűsége, de pillanatnyilag csak az történt, hogy több százzal több autó van a belvárosban. Viszont a forgalom problémára ez szerintem nem lesz megoldás, hiszen innentől kezdve nem csak az autótulajdonosok/használók nagy része fogja ezt használni, hanem az is, akinek eddig egyáltalán nem volt autója, ott lapult a jogosítványa a zsebében, néha elkérte a szülei/barátai autóját alkalmanként, de nagyrészt tömegközlekedéssel/biciklivel járt. Vagyis szerintem nőni fog a személyautós forgalom, ráadásul olyan sofőrökkel, akiknek saját autó híján kevés rutinjuk lesz (saját magamból kiindulva, de ez szeritnem mindenkinél így van), bár igaz, ez is csak átmeneti probléma lesz, de kíváncsi leszek, mikor fog összetörni az első ilyen közautó. Erre megoldás lesz az, hogy ezek az autók majd idővel önvezetőek lesznek, talán nem is olyan sokára majd. És akkor most jöjjenek a hátrányok.
Amikor saját autód lesz, előbb utóbb rájössz, hogy annak az állapota csakis tőled függ, és a szervízt bizony te fizeted. Ha van eszed, megtanulod nem rugdosni a pedálokat, kihasználni a lendületet, kerülni az úthibákat, amik egy kölcsönkapott autónál biztos, hogy nem jutnak eszedbe, mert rövidtávon ugye ezekre nem gondolsz, hiszen egy út alatt alig kopik/amortizálódik az autó, és mindösszesen ennyi a "sarad", amíg saját autónál csak alattad történik mindez. Köztudott, hogy egy bérautó, vagy céges autó, aminek nincs gazdája, hanem a kulcsa egy szekrényben lóg, többszörösen amortizálódik. Emiatt ugye időszakonként cserélni kell a flottát, a MOL Limo a villanyautóit háromévente, a benzines autóit évente (!!!) fogja cserélni, gondolom a Greengo villanyautói is hasonló ciklusban fognak cserélődni. Vagyis középtávon használtautókat fognak termelni a piacra, nagy városi futásteljesítménnyel, hosszútávon meg szemetet (megint képbe jönnek az akkumlátorok ugye), amíg egy magánautó normális esetben akár egy évtizedig is kiszolgálhatja a gazdáját, igaz, csak egy gazdát. Valljuk be, ez nem hangzik túl jól, vagyis megint ugyanott vagyunk, ahol a part szakad, csak "kommunizmus" van az autózásban. Továbbá a privát autó ugye a tiéd, berendezed, csinosítod a saját kényelmed, ízlésed szerint, beleköltözöl, és akár a személyiségedet is kivetítheted rá, gyakorlatilag kiterjed rá az intimitásod, ezt a közautó mind elveszi tőled. Mintha minden reggel kapnál egy egyenruhát, amit nap végén le kell adnod, és másnap egy tök ugyanolyat, de másikat kapsz. Ha reggelre ki is van takarítva a belseje a közautónak, délután már úgy ülsz bele, hogy aznap már több ember is fogdosta a kormányt, vagyis nincs benne jobb higiéniai állapot, mint egy tömegközlekedési járműben. Igaz, egy kapaszkodót több ezer ember is fogdos egy nap, de nem olyan intimitásban, mint egy autóban. Gondold végig, hogy te mit csinálsz a kormány mögött, főleg a nátha szezonjában, és rajtad kívül még mondjuk öt ember csinálta ugyanezt ugyanazzal a kormánnyal, amit most fogsz.
Egy szó mint száz, a közautó nem tudja teljesen kiváltani a magánautót, mert akik nyaralásra, nagy utazásra autóba ülnek, azoknak kell "mellé" egy klasszikus bérautó, vagy ami szerintem még egy jó út, hogy a magánautódat az év nagy részére kivonatod a forgalomból, így ugrik a súlyadó meg a kötelező biztosítás, és év(tized)ekig lesz egy szinte újszerű autód, amit bármelyik délután/hétvégén tudsz simogatni otthon a garázsban. De ezt már szerintem csak az autóbuzik fogják megtenni, és ez talán így is van jól.
A forgalmi dugók problémájára meg szerintem a jogosítványszerzés szigorítása, megnehezítése a megoldás, tetszik, nem tetszik, bár úgyis jönnek az önvezető autók. Akit valóban érdekel a kimondott autóvezetés, az meg úgyis megküzd a jogsiért.
Végezetül pedig megválaszolom a címben megadott kérdést a saját véleményem szerint. A Smoke & Charm-ot sosem fogja helyettesíteni a Spark & Charm, mert az nem egy céleszköz, hanem egy kultusz, ami ad egy feelinget, mint a gőzmozdony, vagy a lovaglás, amelyek felé a hódolatunkat ma már csak szabadidőnkben, különleges alkalmakkor, tudjuk kifejezni. Hozzáteszem, a szűkebb, vagy szélsőségesebb értelemben vett TDI fanok által terjesztett gyorsuláskor szándékosan nagy koromfelhőt eregető stílustól én távolállok, szerintem a dízelmotor nem erre való. A robbanómotoros magánautózás most még a napi életünk része, de középtávon jön a változás, ami jobb (?), modernebb, úgyhogy mi, még mostani autóbuzik használjuk, élvezzük ki ennek a korszaknak a csúcsát, és búcsúztassuk méltó módon.

Szólj hozzá!

Címkék: jövő dízel parkolás dugó vezetés benzin környezetbarát városi közlekedés villanyautó V8 Greengo MOL Limo Smoke & Charm

A bejegyzés trackback címe:

https://ihajbimbam.blog.hu/api/trackback/id/tr7813693486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása